بازاریابی دیجیتال چه فایده ای برای کسب و کارهای آنلاین دارد؟
مزیتهای اصلی دیجیتال مارکتینگ در ادامه:
دیجیتال مارکتینگ به خاطر داشتن بالاترین اثرگذاری در جلب نظر مشتریان و سادگی استفاده، در بین روشهای بازاریابی موجود، به سرعت در حال کسب محبوبیت نزد صاحبان کسبو کارها است. اگر شما هم میخواهید با مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید، لازم نیست بیش از این تحقیق کنید تنها کافی است تا پایان این مقاله که خواندن آن کمتر از دو دقیقه از شما زمان میبرد با ما همراه شوید.
نتایج قابل سنجش
در بازاریابی سنتی هیچ راهی برای سنجش تعداد افرادی که بیلبورد شما را دیدهاند یا به جای دیدن آگهی کاغذی، آن را در سطل زبالههای بازیافتی انداختهاند، وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ، گزارش هایی منسجم و قابل اعتماد به شما ارائه میدهد تا برای مثال، تعداد دقیق افرادی که ایمیل شما را باز کرده یا روی لینک خاصی کلیک کردهاند را بدانید.
قابلیت شخصیسازی
امروزه مصرف کنندگان به دنبال خدمات خصوصی و سفارشی هستند؛ کاری که در بازاریابی سنتی به طرز آشکاری ممکن نخواهد بود، زیرا این نوع بازاریابی دارای ماهیتی عمومی است. اما دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای شگفت انگیز خود این امکان را به شما میدهد که از علایق و اولویتهای اشخاص برای سفارشی کردن پیامی که دریافت میکنند استفاده کنید. درواقع شاید بتوان “شخصی سازی” را بزرگترین مزیت بازاریابی دیجیتال و آنلاین دانست.
هزینه پایین برای استفاده
کارهایی که در حوزه بازاریابی سنتی صورت میگیرند، مانند بیلبوردها و تبلیغات رادیو و تلویزیونی در حال حاضر بسیار پرهزینه هستند. ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاسپذیر عرضه میشوند؛ بدین ترتیب، تمامی کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ میتوانند از این محصولات برای دستیابی به مخاطبان با مناسبترین قیمتها استفاده کنند.
دستیابی به مخاطبین بیشتر
از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین انجام میشود، حوزه ای وسیع و جهانی تر از مخاطبین را در بر میگیرد. در حالی که بازاریابی سنتی شما را به یک منطقه جغرافیایی محدود میکند، دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه میدهد تا با نرخ بالایی از اثربخشی به مخاطبین بینالمللی خود دسترسی داشته باشید.
بهینه سازی آسان
دیجیتال مارکتینگ همراه با گزارش است، و این یعنی اگر شما در این نوع از بازاریابی با عملکردی ضعیفتر از میزان مورد رضایتتان مواجه شوید، پیدا کردن جای این مشکل و تغییر دادن آن آسان خواهد بود. شما حتی میتوانید چند چیز متفاوت را امتحان کنید، بسنجید که کدام یک بهترین عملکرد را داشته و همان را به عنوان هدف و رویکرد رو به جلوی خودتان انتخاب کنید.
نرخ بالاتر جلب مشتری
یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که جلب مشتری به صورت آنلاین تنها با چند کلیک صورت میگیرد. به جای اینکه مشتریان، گوشی تلفن را بردارند یا سوار ماشین بشوند و تا فروشگاه شما رانندگی کند، میتوانند از طریق ایمیلی که فرستادهاید وارد وبسایت شما شوند و خریدشان را انجام دهند و با آسایش در حالیکه روی مبل لم دادهاند، درباره سازمان شما اطلاعات کسب کنند.
مزایای بازاریابی دیجیتال
محدودیت زمان و مکان ممنوع : اولین و بارزترین مزیت این نوع مارکتینگ نسبت به روش های سنتی این است که زمان تلف شده در آن معنی ندارد و هیچگاه محدودیت زمان و مکانی را برای افراد ایجاد نمی کند. افراد به راحتی میتوانند محصول مورد نیاز خود را پیدا و خریداری کنند.
محصولات و خدمات در کنار هم قرار گرفته و به راحتی امکان مقایسه وجود دارد.
تمامی اطلاعات مربوط به محصول و خدمات به طور کامل وجود دارد و دیگر نیازی نیست برای پیداد کردن یک ویژگی محصول ساعت ها آن را بررسی نمایید.
هزینه تبلیغات در این فضا ها قطعا کمتر و هدفمند تر از روش های سنتی خواهد بود.
قیمت محصولات و خدمات موجود نسبت به بازار های واقعی کمتر خواهد بود زیرا هزینه ایی بابت اجاره و امثال آن پرداخت نشده است .
مشکلات مربوط به این فضا همانند ثبت های سفارش؛ خیلی سریع تر و راحت تر توسط بخش های فنی برطرف میگردد اما در روش های سنتی در صورت هرگونه مشکل ممکن است چندین روز نی طول بکشد و یا حتی برطرف نیز نگردد.
روابط و تماس ها غیر مستقیم هستند بنا براین کاربران به راحتی میتوانند بدون هیچگونه محدودیتی خرید و معاملات خود را انجام دهند.
روابط بین سیستم و کاربران به دلیل سیستماتیک بودن ادامه دار خواهد بود و پس از هر خرید و فروش برای هر دو طرف روش ها و پیشنهاد های مختلفی برا اساس سفارش منتقل میگردد و مشتری را نسبت به خود مشتاق تر نگاه خواهد داشت.
مدیران کسب و کار میتوانند به سرعت خدمات و محصولات خود را به روز گردانند که این امکان در روش های سنتی کمتر امکان پذیر است و یا شاهد هزینه های گزافی خواهد بود.
کاهش خطا های مربوط به نیروی انسانی
کاهش هزینه به دلیل کمتر بودن تعداد نیروی انسانی و سیستمی بودن کارها
و …….. هر چه از فواید این نوع مارکت توضیح دهیم کم است چرا که دارای چنان گستره ی وسیعی است که هر روز و هر لحظه دری به سوی واقعیت ها برای ما باز مینماید.
با وجود آن همه مزایا و فوایدی که دیجیتال مارکتینگ برای ما به ارمغان می آورد؛ معایبی نیز دارد که عده ایی را نگران کرده و مانع از ورود آن ها به این فضا ها میگرداند.
معایب دیجیتال مارکتینگ
مشکلات مربوط به اینترنت که خود باعث کند شدن کارهای فضای مجازی میگردد بنابراین عده ایی را از ورود به این فضا و کار با آن میترساند.
عدم آشنایی بسیاری از مردم نسبت به کار با اینترنت و کامپیوتر. وابسطه بودن دیجیتال مارکتینگ به اینترنت و نرم افزار و سخت افزار به این افراد کمتر اجازه ورود با خیال راحت را میدهد.
نگرانی و استرس افراد به دلیل آنکه کالا و خدمات ملموس نیستند و نمیتوانند آن ها را از نزدیک نظاره گر باشند.
ترس از خراب بودن و آسیب دیدن محصولات به هنگام تحویل
عدم اطمینان افراد برای پرداخت های آنلاین
و ……..
غول های تکرار نشدنی در علم مارکتینگ
ریچارد بروک
اوان گرین و جاناتان پرلمن
ریچارد برانسون
پیر امیدیار
جف بیزوس
جک ما
منبع: dmacourse